Filmová terminologie
Co musí znát dobrý kameraman? Musí znát druhy záběrů. Ty se dělí na velký celek, celek, polocelek, polodetail, detail, velký celek a záběr, kterému se podle původu říká „Americký plán“ nebo „Americký záběr“.
Velký celek: Zobrazuje velkou scénu jedním celkovým obrazem. Do záběru se vejde třeba celý pohled do krajiny, panorama, scény s davem lidí. Postavám není vidět do obličeje, působí malinké a vzdálené. Někdy se velký celek používá jako první záběr filmu – ukáže nám prostředí, ve kterém se bude film odehrávat.
Celek: Celek zachycuje přehledně jedno konkrétní místo, například obývací pokoj, dětské pískoviště, lavičku v parku, postavy jsou v záběru vidět celé – od hlavy až po chodidla. Vidíme jim do obličeje.
Polocelek: Filmujeme postavy od pasu nahoru. Je to dobrý úhel kamery, když si spolu dva lidé povídají. Kamera se zaměřuje na postoj těla, gesta a pohyb rukou.
Polodetail: Zabíráme postavu od hrudníku výš.
Detail:Kamera natáčí pouze obličej postavy. Používá se, když chceme jasně vidět výraz ve tváři, emoce, náladu…
Velký detail: Ještě bližší pohled kamery než detail – tedy jednotlivé části obličeje. Nejčastěji oči, jejich pohyb, slza na tváři, skousnutí rtů….
Americký plán:
Postava je ukázána od hlavy až po kolena.
Zdroj: web